مسجد  حضرت اباالفضل ع
مسجد  حضرت اباالفضل ع

مسجد حضرت اباالفضل ع

امیر المومنین ع در قرآن. لیلة المبیت

 وَمِنَ النَّاسِ مَن یَشْرِی نَفْسَهُ ابْتِغَاء مَرْضَاتِ اللّهِ وَاللّهُ رَؤُوفٌ بِالْعِبَادِ 

 ثعلبی مفسر اهل سنت می گوید: هنگامى که پیغمبر اسلام تصمیم گرفت مهاجرت کند، براى اداى دینهاى خود و تحویل دادن امانتهایى که نزد او بود، على (علیه السلام) را به جاى خویش قرار داد و شب هنگام که مى‏خواست به سوى غار" ثور" برود و مشرکان اطراف خانه او را براى حمله به او محاصره کرده بودند...

 وَمِنَ النَّاسِ مَن یَشْرِی نَفْسَهُ ابْتِغَاء مَرْضَاتِ اللّهِ وَاللّهُ رَؤُوفٌ بِالْعِبَادِ

ثعلبی مفسر اهل سنت می گوید: هنگامى که پیغمبر اسلام تصمیم گرفت مهاجرت کند، براى اداى دینهاى خود و تحویل دادن امانتهایى که نزد او بود، على (علیه السلام) را به جاى خویش قرار داد و شب هنگام که مى‏خواست به سوى غار" ثور" برود و مشرکان اطراف خانه او را براى حمله به او محاصره کرده بودند، دستور داد على (علیه السلام) در بستر او بخوابد و پارچه سبز رنگى (برد حضرمى) که مخصوص خود پیغمبر بود روى خود بکشد. در این هنگام خداوند به" جبرئیل" و" میکائیل" وحى فرستاد که من بین شما برادرى ایجاد کردم و عمر یکى از شما را طولانى‏تر قرار دادم، کدام یک از شما حاضر است ایثار به جان کند و زندگى دیگرى را بر خود مقدم دارد؟ هیچکدام حاضر نشدند. به آنها وحى شد اکنون على (علیه السلام) در بستر پیغمبر خوابیده و آماده شده جان خویش را فداى او سازد به زمین بروید و حافظ و نگهبان او باشید.هنگامى که جبرئیل بالاى سر و میکائیل پایین پاى على (علیه السلام) نشسته بودند، جبرئیل مى‏گفت: "به به، آفرین بر تو اى على! خداوند به واسطه تو بر فرشتگان مباهات مى‏کند".در این هنگام آیه فوق نازل گردید و به همین دلیل آن شب تاریخى به نام "لیلة المبیت" نامیده شده است.ابن عباس مى‏گوید: این آیه هنگامى که پیغمبر از مشرکان کناره گرفته بود و با ابو بکر به سوى غار مى‏رفت در باره على (علیه السلام) که در بستر پیغمبر خوابیده بود نازل شد.ابو جعفر اسکافى مى‏گوید: - همانطور که "ابن ابى الحدید" در شرح نهج البلاغه (ج3 ص270) ذکر کرده است - جریان خوابیدن على (علیه السلام) در بستر پیغمبر (صلی الله علیه و آله) به تواتر ثابت شده و غیر از کسانى که مسلمان نیستند و افراد سبک مغز آن را انکار نمى‏کنند. 

 

در این مراسم که حاج مهدی سماواتی زیارت عاشورا و دقایقی ذکر مصیبت خواند، حاج ذبیح الله ترابی روضه خواند و سپس حجت الاسلام والمسلمین سید حسین هاشمی نژاد به سخنرانی پرداخت.

در ادامه گزیده ای از سخنرانی حجت الاسلام هاشمی نژاد را بخوانید:
* یکی از آیات الولایة که در شأن سید المظلومین، امیر المومنین، علی بن ابیطالب علیه السلام نازل شده است، این آیه است که در شب لیلةالمبیت نازل شده است. « وَمِنَ النَّاسِ مَن یَشْرِی نَفْسَهُ ابْتِغَاء مَرْضَاتِ اللّهِ ».
* ذات اقدس اله، در شب لیلة المبیت به جبرئیل و میکائیل فرمود: بین شما دو ملک عقد اخوت خوانده ام، کدام حاضرید عمر خود را به دیگری ببخشید؟ نه جبرئیل حاضر شد و نه میکائیل. خطاب آمد بروید روی کره زمین، یکی از شما بالای سر علی(ع) بایستد و یکی از شما زیر پای علی(ع)بایستد، بنگرید امیرالمومنین چگونه جان خود را فدای برادرش پیامبر می کند. جبرئیل بالای سر و میکائیل هم زیر پا، تا صبح ذکر این دو ملک این جمله بود: «بخّ بخّ من مثلک یابن ابیطالب»، به به مثل تویی پسر ابیطالب، که خدا به وجود تو بر ملائکه مقرب تفاخر می کند.
* در ینابیع الموده قندوزی حنفی است، دشمن درجه یک علی علیه السلام هم خودش نقل کرده، سند می رسد به خودش، می گوید شنیدم پیامبر خدا می گفت: «إنَّ اللهَ عَزَّ وَجَلَّ یُباهی بِعلیِّ بْنِ أبِی طالِبٍ کُلَّ یَومٍ المَلائِکَة المُقَرَّبینَ حَتّی یَقُولَ: بَخٍّ بَخٍّ هَنیئاً لَکَ یا عَلیُّ»روزی یکبار خدا، به ملائکه کقرب مباهات می کند، آی ملائکه من آن خدایی هستم که علی خلق کردم، بعد این آیه کریمه نازل شد: « وَمِنَ النَّاسِ مَن یَشْرِی نَفْسَهُ ابْتِغَاء مَرْضَاتِ اللّهِ » از بین مردم کسی است که برای رضای خدا و خشنودی خدا نفسش را فدا می کند . 
* آن شب - لیلة المبیت -علی علیه السلام خیلی قیمت داشته است، حدیث دارد، اگر ثواب نفس های آن شب مولا علی را قیامت خدا بین شیعیان گنهکار علی تقسیم کند، به برکت ثواب نفس های آن شب علی، همه بهشتی می شوند. افتخار کن ببین چه مولایی داری، چه آقایی دارد شیعه، چه آقایی دارم ما.
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.